Skämdes för att vara Finsk.

Hejsan bloggen

Satt & tänkte på en grej häromdan. Varför brukar man skämmas över sin bakrund?
När någon i klassen sa "Jävla Finne" så tog jag jämt illa upp.. men vrf?
Jag är ju Finsk så det var igentligen inge mobbning.. haha! Samma med när folk sa
till mig förut "Toivonen" som jag heter i efternamn. Jag hatade verkligen att vara Finsk.
Men okej jag kanske kände mig "Mobbad" för dem i klassen sa det på ett elakt sätt.

Men jag minns att folk ogillade mer Finskar än t ex Norskar. Så jag skämdes inte att
vara Norsk utan bara Finsk. Om man var Dansk eller Norsk var det mer "coolt"

Men idag skämms jag verkligen inte. Jag har bestämmt mig att lära mina barn att
kunna prata & skriva Finska. Det är guldvärt att kunna ett annat språk flytande än
bara Svenska & Engelska. Så ni som skäms över att kunna ett annat språk gör inte det!

Snygging bild från igår! hahahah..



Puss pluttisar :*

Kommentarer
Postat av: Kalle

Vart i Norge och Finland har du bott?

2011-01-21 @ 16:35:45
Postat av: sandra

Kalle: Jag är född i Sverige! :)

2011-01-22 @ 03:10:40
URL: http://pandrue.blogg.se/
Postat av: Sara

När någon säger "jävla" framför ett ursprung blir det oftast klassat som mobbning. Ta t.ex. om någon säger "jävla svenne" än bara svenne. Eller "jävla finne" än bara finne. Jävla förstör mer. Så Jo, när någon säger "jävla finne" klassas det som mobbning oavsett om du mär finne eller inte.

2011-01-30 @ 08:50:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0